Categories
Gaya Hidup Terkini

Trend “Ceduk” di Tiktok Haram. Ini Penjelasannya

Kebelakangan ini, trend ceduk-ceduk seperti bahan kosmetik, gula-gula dan kerongsang mendapat sambutan hangat di Tiktok. Trend ini menggunakan kaedah dimana pembeli akan membayar jumlah harga tetap dan penjual akan mencedok barang secara rawak.

Nampak biasa-biasa je tapi Haram

Menjual dengan kaedah ini adalah hukumya gharar. Jual beli secara gharar adalah diharamkan oleh Nabi Muhammad SAW. Ia sama bentuk seperti jual beli al-mulamasah yang diharamkan kerana unsur gharar fahisy yang jelas. 

Menurut Imam Nawawi, al-mulamasah adalah bentuk jual beli barangan yang mana disentuh oleh pembeli dalam gelap tanpa melihat, dikira jual. Sam seperti trend ceduk-ceduk dimana jual beli barang secara rawak. Imam Nawawi menyifatkan jual beli sebegini adalah batil, tidak sah kerana mengandungi unsur gharar.

Sumber Ahmad Sufyan Che Abdullah Muamalatmy

Categories
Selera

Top 5 Resipi Daging Paling Menarik

Selesai sahaja Hari Raya Haji, daging akan menjadi hidangan tetap. Oleh itu bagi anda yang buntu mencari idea untuk masak daging, berikut ialah Top 5 resepi berasaskan daging yang anda boleh cuba.

1. Daging Goreng Kunyit
BAHAN-BAHAN:
  • 500gm daging
  • 1 sudu makan serbuk kunyit
  • 4 ulas bawang besar |dihiris
  • 2 ulas bawang putih |dihiris
  • 2cm kunyit hidup |ditumbuk lumat
  • 4 tangkai kacang panjang |dipotong sepanjang 2.5cm
  • 1 bijicili merah |dihiris
  • 4 biji cili api
  • 2 sudu teh garam
  • Minyak untuk menggoreng
CARA MEMASAK:
  1. Rebus daging sehingga empuk. Kemudian hiris nipis-nipis. Perap daging dengan serbuk kunyit dan garam.
  2. Kemudian goreng daging sehingga masak dan garing. Angkat sebentar.
  3. Kurangkan minyak, masukkan hirisan cili merah, cili api, bawang besar, bawang putih dan kunyit hidup yang telah ditumbuk lumat.
  4. Setelah naik bau, masukkan daging bersama kacang panjang . Gaul hingga sekata dan perasakan dengan garam secukupnya.
  5. Sedia untuk dihidangkan.
2. Daging Dendeng

Bahan – bahan:
  • Bawang besar 3-4 biji
  • Bawang putih 4-5 ulas
  • Halia (besar 2 ibu jari)
  • Belacan (besar 3 ibu jari) lbh pn ok..lg sedap
  • Cili kering blend (3/4 senduk)
  • Kicap manis (agak – agak untuk dapat wrna gelap)
  • Asam jawa 30g
  • Gula
  • Daging 1kg – rebus (potong nipis ikut urat – selepas rebus)
CARA MEMASAK:
  1. Kisarkan bawang putih, bawang merah, halia dan belacan.
  2. Tumis sehingga garing.
  3. Masukkan cili blend, tumis lagi sampai garing dan masukkan gula secukup rasa (pastikan betul – betul garing dan naik bau) -kesedapan dendeng pada garingnya cili tu.
  4. Masukkan air rebusan daging. Masukkan daging, gaul rata.
  5. Tuang kicap lemak manis. Kalau suka hitam, lebihkan. Kalau nak nampak merah2 sikit, kurangkan kicap.
  6. Bila dah agak kering, masukkan air asam jawa.
  7. Biar atas dapur sampai air agak kering dan daging bersalut.
3. Daging Goreng Ala Thai

BAHAN-BAHAN:
  • 800gm daging
  • 5 sb biji ketumbar (kisar / ditumbuk)
  • 4 ulas bawang putih (tumbuk / hiris halus)
  • 1 sb lada hitam (dikisar/ditumbuk)
  • 2 sb sos tiram 2 sudu besar
  • Garam secukup rasa
  •  Mentega
BAHAN UNTUK SOS:
  • Serbuk cili Thai
  • Gula kabung atau somtam (jika tiada pakai 2sb gula putih)
  • 2 sudu beras (goreng / disangai / di kisar halus)
  • 2 sb air limau nipis
  • 3 sb air asam jawa
  • Kicap sotong / sos ikan
  • 3 ulas bawang merah (hiris nipis)
  • Daun ketumbar dan daun bawang
CARA MEMASAK:
  1. Gaul daging dengan semua bahan kecuali mentega dan bawang putih. Perap selama 30 minit atau 2 jam.
  2. Panaskan mentega hingga cair, tumis bawang putih, kemudian masukkan daging perapan. Kacau hingga sebati.
  3. Bila air dah kering, ia akan bersatu dengan rempah, kacau sebati. Agak-agak bila dah masak, perlahankan api seketika.
  4. Campurkan bahan-bahan sos tadi ke dalam daging dan kacau rata. Bila dah sebati, sedia untuk dihidangkan.
4. Singgang Daging Kelantan

Bahan bahan:
  • 1/2 kg daging – hiris nipis
  • 1 inci lengkuas – hiris nipis
  • 1 inci halia – hiris nipis
  • 3 ulas bawang merah – hiris nipis
  • 5-6 ulas bawang putih – hiris nipis
  • 3 tangkai cili kering – potong kecil
  • 3 tangkai cili kering – potong kecil
  • 1 sudu besar ketumbar biji – tumbuk kasar
  • 3 keping asam keping
  • Garam
  • Sedikit belacan
  • 4 tangkai cili padi merah
CARA MEMASAK:
  1. Panaskan air sehingga mendidih.
  2. Masukkan kesemua bahan bahan ke dalam periuk kecuali asam keping. Pastikan daging separuh masak dan masukkan asam keping.
  3. Masak sehingga daging empuk. Tutup periuk supaya daging cepat empuk. Jika air kurang, boleh tambah.
5.  Kerutuk Daging

Bahan UNTUK DIKISAR:
  • 3 biji bawang merah
  • Seulas bawang putih
  • 2 hiris serai
  • Sehiris halia dan lengkuas
  • Jintan putih ½ sudu kecil
  • Rempah ketumbar ½ sudu kecil
Bahan LAIN:
  • 4 sekawan
  • 2 biji kentang dibelah
  • garam, gula dan nise Kelantan
  • 1 sudu kecil cili kisar
  • 3 ½ sb rempah kerutuk Kelantan
  • ½ air asam jawa
  • ½ cawan santan
  • ½kg daging yang dipotong nipis
CARA MEMASAK:
  1. Panaskan minyak dan tumis 4 sekawan sehingga garing. Kemudian masukkan cili kisar. Kacau sehingga cili kisar masak sedikit.
  2. Masukkan bahan yang telah dikisar dan kacau menggunakan api perlahan sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan air asam jawa.
  4. Masukkan garam, gula dan nise Kelantan secukup rasa.
  5. Masukkan daging dan kentang kemudian kacau sehingga rata. Biarkan daging masak kira-kira 40 minit menggunakan api perlahan.
  6. Kemudian masukkan sedikit kerisik, santan dan sedikit air.
  7. Kacau sehingga sebati.
  8. Renehkan lauk menggunakan api perlahan untuk rasa yang lebih menyerlah.

 

Categories
Gaya Hidup

Waktu Doa Mustajab Hari Arafah

Waktu Doa Mustajab Hari Arafah Bermula Masuk Waktu Zuhur hingga Waktu Maghrib pada Hari Arafah.

DOA YANG TERBAIK PADA HARI ARAFAH OLEH JAKIM
1. Ya Allah kurniakanlah padaku Kejayaan terbesar – selamat dari api neraka dan masuk ke Syurga Firdaus
2. Ya Allah masukkanlah aku dan keluargaku dalam golongan yg beriman.. yang menerima kitab amal di tangan kanan kami.
3. Ya Allah, Kurniakanlah padaku kematian yang diberkati. Izinkan aku mengucapkan syahadah sebelum aku menghembuskan nafas terakhir. Kurniakanlah padaku syafaat Rasulullah (saw).
4. Ya Allah masukkanlah aku dalam kalangan Rasulullah (saw), keluarganya dan para sahabat di Syurga Firdaus.
5. Ya Allah selamatkanlah rakan-rakan bukan Islam ku dari neraka. Kurniakan mereka hidayah Islam.
6. Ya Allah, satukan aku dalam Syurga Firdaus dengan orang-orang yang aku sayangi semata-mata kerana Mu.
7. Ya Rabb, sempurnakan agamaku dan ibadatku. Selamatkan aku daripada kejahatan dan izinkan aku menyempurnakan sebahagian daripada agamaku.
8. Ya Allah terimalah amalan baikku dan tingkatkan pahala dan rahmat untukku. Padamkan dosa-dosaku dan ampunkan aku sepenuhnya. Limpahi rahmatMu untukku dan selamatkanlah aku dari kehinaan pada hari hitungan amal.
9. Ya Allah, apabila aku mati, biarlah jiwaku dan rekod amalanku menjadi amalan tertinggi
10. Ya Allah kurniakan aku, ibu bapaku, keluarga dan anak-anakku bimbingan, ketabahan dan peningkatan Iman.
11. Ya Allah, masukkan aku dalam golongan yang Engkau lindungi, mendapat pengampunan Mu dan mendapat naungan pada hari ketika tidak ada naungan selain dari Arash Mu.
12. Oh Tuhanku, tingkatkan keyakinan dan tawakkalku padaMu. Janganlah ada keraguan dalam
13. Ya Allah tingkatkanlah kecintaanku untuk Mu dan Nabi Mu (saw).
14. Ya Allah ampunilah aku dan tingkatkanlah kurnian Rahmat dan Rezeki Mu
15. Ya Allah berilah aku lebih banyak peluang untuk berbuat baik dan mendapat keredhaanmu.
16. Ya Allah ya Rabb, sucikan niatku hanya untuk Mu semata dan lindungi aku dari menunjuk-nunjuk atau kebanggaan palsu. Selamatkan aku dari sifat angkuh, sombong, menunjuk nunjuk dan mengungkit ungkit nikmat.
17. Oh Penciptaku dan Tuhanku, jangan biarkan aku sendirian. Berkati aku dengan pasangan yang sesuai dan anak-anak yang akan menjadi penyejuk mataku.
18. Oh Tuhanku, jadikanlah aku dari orang-orang yang sabar dan patuh kepada Mu dan kepada ibu bapaku.
19. Selamatkanlah aku dari Fitnah Dajjal.
20. Selamatkanlah aku dari azab kubur dan azab api neraka.
21. Ya Allah, tingkatkanlah usahaku dalam kerja-kerja Sadakatul Jariah.
22. Ya Allah, berkati hidupku dengan kesihatan yang baik, agar aku dapat bersujud padamu dengan mudah sehingga akhir hayatku.
23. Ya Allah, lindungi aku dan seluruh umat Islam dalam menentang penindas-penindas yang zalim. Selamatkan kami dari fitnah dan permudahkanlah bagi kami mengharungi zaman yang sukar ini.
24. Tuhanku, berkati hidupku dengan yang terbaik di dunia ini, yang terbaik di akhirat nanti dan selamatkanlah aku dari api neraka. Sesungguhnya aku memang memerlukan kurniaan dari Mu Ya Allah.
25. Ya Allah tingkatkanlah kesyukuranku semata-mata kepada Mu.
26. Ya Rabb, selamatkan aku dari kemunafikan.
27. Ya Allah, izinkan aku dan isteriku menjadi antara jemaah menunaikan Haji sebelum kami dijemput olehMu..
28. Ya Allah lindungi kami dari syaitan, jin dan arak. Lindungi kami dari perbuatan jahat dan niat mereka.
29. Ya Allah ampuni dan berilah rahmat kepada ibu bapa kami, kerana mereka menjaga kami ketika kami masih kecil.
30. Ya Allah, aku berdoa dan memohon daripadamu untuk mengurniakan bimbingan kepada pemuda dan umat Islam. Selamatkan kami semua dari kufur, putus asa, salah laku dan syirik.
31. Ya Allah berikan aku kekuatan untuk melawan kemalasan dan tidur, semoga aku dapat bangun untuk tahajjud dan solat subuh setiap hari.
Semoga kita semua menjadi penghuni SYURGA FIRDAUS. Hapuskan dosa kami, Ya Allah.
Tutup dgn selawat.
Amin Ya Rabbul Alamin.
Sumber : JAKIM
Categories
Sukan

Harimau Malaya Akhiri 42 Tahun Kemarau Piala Asia !

Detik bersejarah pasukan bolasepak Malaysia tercipta harini setelah berjaya melangkah ke pusingan akhir Piala Asia 2023 secara merit. Penantian selama 42 tahun berakhir hari ini. Kali terakhir Malaysia layak ke Piala Asia pada tahun 2007 selaku tuan rumah pada waktu itu.

Harimau Malaya beraksi cemerlang dengan menewaskan Bangladesh dengan jaringan 4-1 . Gol pertama Malaysia diperoleh hasil dari sepakan penalti yang disempurnakan oleh Safawi Rashid pada minit ke 16. Anak buah Kim Pan Gon terus mengasak dengan cubaan demi cubaan tepat ke pintu gol. Namun, ketangkasan penjaga gawang Bangladesh, Anisur Rahman berjaya menyelamatkan keadaan.

Malaysia ke layak ke Piala Asia!!!!

Categories
Gaya Hidup Terkini Viral

PECAH REKOD LAGI!! Mat Kilau kutip 47 Juta tewaskan Munafik 2

Filem Mat Kilau yang sedang hangat diperkatakan ketika ini terus mencipta fenomena baru dalam industri seni tanah air. Manakan tidak, filem berdasarkan pahlawan melayu, berlatar masa lama telah berjaya menarik perhatian penonton ke pawagam.

Jelas filem ini sangat berkualiti dan sesuai untuk tontonan seisi keluarga. Filem yang diarahkan Syamsul Yusof dan dibintangi pelakon hebat seperti Adi Putra, Fattah Amin, Beto Kusyairy, Johan Ashari Yayan Ruhian berjaya meraih kutipan RM47 juta selepas sebelas hari ditayangkan dan seteresunya menewaskan rekod peribadi Syamsul sebelum ini iaitu Munafik 2

Rata-rata penonton sangat berpuas hati serta gembira dengan Filem Mat Kilau.

 

Categories
Selera

Resepi Creamy Cheezy Butter Prawn Sedap, Viral Lebih 100 Ribu Share. Jom buat!

Sebut je Butter Prawn pasti ramai terliur dengan hidangan enak dan sedap tu. Rasa lemak cukup buat tambah nasi banyak kali, cuma tak ramai yang pandai buat butter prawn sedap macam dekat kedai. Pengguna facebook Suzana Othman berkongsi resepi Creamy Cheezy Butter Prawn mudah dan mudah. Resepi ini tular sehingga mendapat lebih 100 000 share. Wow!
Bahan-Bahan

Creamy Cheezy Sause
  • 4ulas bawang putih-cincang
  • Cili api ikut kepedasan-potong
  • 4tangkai daun kari
  • Butter
  • 1tin susu cair
  • 4 keping keju
  • 1sk serbuk pati ayam
  • 1sk gula
  • 1sk serbuk lada sulah
Cara-Caranya

Bersihkan 1kg udang. Lumurkan dengan garam dan sedikit serbuk kunyit. Tambahkan 1senduk tepung goreng ayam bestari. Letak air sedikit dan gaul rata.

Goreng udang dalam minyak yg cukup panas. Tos dan ketepikan

Panaskan sedikit minyak dan butter. Tumis bawang putih hingga layu. Masukkan daun kari dan cili.

Tambahkan 1tin susu cair, gula, serbuk pati ayam dan serbuk lada sulah. Tak perlu tambah garam. Masukkan kepingan cheese. Kita guna cheese jenama Emborg

Apabila dah menggelegak, masukkan udang. aul sebentar hingga udang bersalut dgn sauce. Tutup api.

Dalam mangkuk lain, pukul 4butir kuning telur. Panaskan minyak dan setengah biji butter. Bila dah panas, perlahankan api. Gunakan senduk macam dalam gamba

Angkat mangkuk tinggi², tuang telur perlahan-lahan dan kacau telur laju² membentuk bulatan. Kacau laju² tau. Tak laju tak halus nanti

Masak sebentar hingga minyak mengeluarkan buih. Bila dah berbuih, tutup api. Toskan minyak dalam jaring besi macam ni. Nak guna tapis santan yg besi tu pun boleh. Tekan² telur guna senduk tadi supaya minyak turun ke bawah.

Susun udang dalam pinggan, kemudian taburkan telur di atasnya. Siap untuk disajikan. Selamat Mencuba..